Interview met Edwin Daems over 25 jaar ACES IT

ACES IT 25 jaar

Interview met Edwin Daems over 25 jaar ACES IT

ACES IT - al 25 jaar een trusted advisor!

null
ACES 25 Jaar

Jubileum 25 jarig bestaan
Vandaag is het zo ver: ACES IT bestaat precies 25 jaar. ACES IT ontstond vanuit twee IT specialisten die vonden dat gemeenten veel beter geholpen konden worden. Nog steeds bekend als “trusted advisor” binnen de lokale overheid maar zeker ook erbuiten. De meeste medewerkers werken 10 jaar of meer bij ACES IT, dat zegt heel veel. Hoe kijkt Edwin Daems (eigenaar) na die 25 jaar terug? We vroegen het hem.

25 jaar geleden is ACES IT begonnen. Wat was de aanleiding om een zelf een bedrijf te starten?

Een eigen bedrijf is altijd al een ambitie geweest. Na de overname van het vroegere Infracare (onderdeel van Roccade) door RAET Systems and Services vielen veel klanten in een gat. Dit was HET moment om in dat gat te springen en voor de klanten de diensten te bieden die ze nodig hadden.

Hoe is de naam ACES IT tot stand gekomen?

De naam ACES is eigenlijk begonnen als een afkorting. Ik wilde een naam die de lading van de werkzaamheden kon dekken. Op dat moment bestonden de werkzaamheden uit advies en handjes en in het Engels kom je dan uit op Consultancy en Services. Nu heb je in het kaartspel en de luchtvaart de term ACES en dat leek me wel wat. Dus uiteindelijk ontstond de afkorting voor Advanced Consultancy & Engineering Services.

Kun je eens iets vertellen over de begintijd van ACES IT?

Dat was een vliegende start. Veel klanten van Infracare waren het dienstverleningsniveau van de nieuwe partij niet gewend en de nieuwe partij kon niet snel schakelen op het moment dat het nodig was. Op dat moment ben ik met mijn toenmalige collega, daarna compagnon (inmiddels met pensioen) in gesprek gegaan om samen iets op te starten.

Hierop een aantal oud klanten gepolst en die stonden open voor een partij als ons om daar de diensten neer te leggen. De eerste opdrachten kwamen binnen nog voordat we een inschrijving bij de KvK gerealiseerd hadden. Vooral in het begin zijn we druk geweest met activiteiten op netwerkgebied en AS/400.

Ik heb begrepen dat ACES IT vanaf het begin van haar bestaan al erg actief is op de lokale overheidsmarkt. Hoe is dat gekomen?

Infracare (de oud werkgever) was een specifieke dienstverlener op de overheidsmarkt en daardoor was er veel kennis van de specifieke infrastructuur bij de lokale overheid. Het logische vervolg was dus ook om vanuit die markt te starten en door te groeien.

Heeft ACES IT dus alleen overheidsklanten of ook andere bedrijven als klant?

De eerste tijd waren het alleen overheidsklanten maar later zijn daar ook MKB en Enterprise klanten aan toegevoegd. We zagen dat er daar ook kansen lagen voor ons als bedrijf.

Zeker rond 2001 / 2002 toen na de millenniumbug hype er een recessie optrad. Veel ICT dienstverleners gingen zich richten op een stabiele markt als de overheid waardoor er meer concurrentie kwam. Op dat moment was de tijd om te investeren, uit te breiden met personeel (zowel accountmanagement als technisch personeel) en andere markten aan te boren.

Het blijkt dat ACES IT een zeer trouwe klantenkring heeft opgebouwd gedurende haar bestaan. Waardoor komt het dat jullie klanten zo trouw zijn?

In ons personeelshandboek staat letterlijk “de relatie is koning”. En dit stralen we in alle facetten ook uit. Het belang van, en het respect voor de klant staat altijd voorop.

Wanneer er bepaalde uitdagingen bij de klant zijn wordt er ook niet over de financiën gepraat maar zorgen we eerst voor een oplossing en later bekijken we samen met de klant wat reëel is.

Waaraan dankt ACES IT haar succes, dat nu al 25 jaar duurt?

Dit heeft met name te maken met de medewerkers. Elke medewerker wordt gezien als een ambassadeur van ACES en zal alles in het werk stellen om dit ook zo over te brengen bij de klant. Doordat de medewerkers een breed kennisgebied hebben met diverse specialismen zijn ze voor de meeste problemen een uitkomst voor de vraagstukken bij de klant.

In tegenstelling tot andere bedrijven is vaak één medewerker van ons voldoende om diverse uitdagingen aan te gaan wanneer er meerdere disciplines vereist zijn. Dit geeft bij de klant vaak een snelle oplossing voor een probleem.

ACES IT bestaat uit een hechte groep medewerkers met een brede expertise en specialisme. Is er bewust voor gekozen om dit ook zo te houden?

Absoluut, er is een hecht team van medewerkers die door zowel interne als externe opleidingen hun kennis op peil houden. We merken wel dat het steeds lastiger wordt om het gehele spectrum aan ICT in de volle breedte bij te houden dus er komt steeds meer specialisme bij de medewerkers.

Ik heb gehoord dat de sfeer bij ACES IT erg familiair en informeel is. Is dat een van de redenen waarom er veel medewerkers al zo lang bij ACES IT werken?

Dat zal er zeker aan bijdragen. Ik roep wel eens dat het net zo goed een familiebedrijf zou kunnen zijn gezien de onderlinge sfeer en de omgang met collega’s.

Ook buiten kantoortijd gaan collega’s met elkaar om en er zijn in de afgelopen jaren al wat leuke vriendschappen ontstaan.

Hoe kijk je terug op de 25 jaar dat jullie nu bestaan en wat heb je vooral zien veranderen?

Ik kijk met veel plezier terug op de afgelopen 25 jaar en zie de aankomende 25 jaar met vertrouwen tegemoet. Ik hoop dat ik dat in ieder geval nog mag meemaken.

Wat er veranderd is in de afgelopen 25 jaar is te veel om op te noemen. ICT is bijzonder dynamisch, steeds maar nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Wat ik wel zie is de golfbeweging binnen ICT. Vroeger was het een mainframe met terminals. Daarna werd het een op het netwerk aangesloten werkplek (fatclient). Vervolgens gingen we weer terug naar SBC met thin- of zeroclients. Wat ik nu voorzie is weer een verschuiving naar de fatclient op basis van laptops (al dan niet door de invloed van Covid-19)

Wat motiveert jou iedere dag weer om met plezier aan het werk te gaan?

De tevredenheid van de klanten en medewerkers is iets waar ik een lach van op mijn gezicht krijg. Dat is mijn grootste drijfveer.

Waar ben je het meest trots op?

Dat we als kleine speler in de markt toch grote dingen hebben bereikt in de afgelopen 25 jaar. Meerdere grote jongens zijn omgevallen omdat ze de flexibiliteit niet hadden om met de markt mee te bewegen. En uiteraard het feit dat we 25 jaar bestaan is iets om trots op te zijn maar dat heb ik niet alleen bereikt, daarvoor zijn we een team!

Wat was je grootste uitdaging binnen ACES IT in de afgelopen 25 jaar?

Er waren er in de afgelopen 25 jaar wel meerdere. Maar ik zie het groeien in personeel toch wel als de grootste uitdaging. Dit ligt in het feit dat we zoeken naar nieuwe medewerkers die de breedte van ICT als ambitie hebben met daarbij één of twee specialismen.

Hoe zie je de toekomst van ACES IT? Liggen er nog grootse plannen in het verschiet of ligt de kracht van ACES IT in de uitspraak: never change a winning team?

Uiteraard hebben we een missie en visie die de richting bepaalt waarin we ons bewegen.

Ook hebben we een aantal kernwaarden gedefinieerd die voor ons van levensbelang zijn zoals vertrouwen, innovatief, kritisch, realistisch, servicegericht en partnership.

We zijn steeds meer onze in 2018 opgezette dienst “Managed Services” gaan uitbreiden.

Hierbij nemen we de volledige verantwoording over (een gedeelte) van de te beheren infrastructuur van de klant. Dit kan zowel onprem of in de cloud zijn dat maakt voor ons niets uit. Hierbij is een SLA van belang zodat beide partijen exact weten waar ze aan toe zijn.

aces it logos

Meer informatie

Wilt u meer informatie over wat ACES IT voor uw IT-omgeving kan betekenen?
Neem dan contact op met de verkoop afdeling van ACES IT via telefoonnummer 040 – 264 53 00, stuur een E-mail naar verkoop@aces-it.nl of laat via onderstaande velden een bericht achter.

Geen Commentaar

Sorry, het reactieformulier is gesloten op dit moment.

×